Ha vevőjelölteket várunk lakásnézőbe, természetes, hogy elpakolunk és kitakarítunk. Ám vannak olyan – talán apróságnak tűnő – dolgok is, amelyek sokat javíthatnak az első benyomáson, és így jobb alkupozícióba kerülünk. Jálics Petra, a Pegazus Home Staging egyik alapítója vezet be minket a műhelytitkokba.
Mi az a home staging?
Az angol nyelvű kifejezés azt takarja: ingatlanok felkészítése eladásra. A tanácsadás során a lakást vagy a házat a berendezés átalakításával és a dekoráció frissítésével a potenciális vevők igényeire alakítják, hogy azok könnyebben meglássák benne álomotthonukat. Így az eladás könnyebb, az ár pedig akár magasabb is lehet.
Javítsuk ki a kisebb hibákat is!
Vegyük észre az apró, könnyen eltüntethető penészfoltokat, a csöpögő csapokat, a lötyögő kilincseket, a nehezen nyíló ajtókat vagy a lepattogzott ablakkereteket. A vevő is észre fogja venni őket, és kiábrándító lehet számára, ha nem javítjuk ki őket időben. Az igényességünkről árulkodik, ha nem hagyunk ilyen banánhéjakat.
Ne csak ott takarítsunk, ahol szoktunk
Takarítás után próbáljunk egy idegen szemével végignézni a lakáson: nem maradt-e ott valahol egy pókháló, egy ujjlenyomat a tükrön, a kilincseken, a villanykapcsolón, vagy egy kis vízkő a fürdőszobában. „A falicsempék és a járólapok közötti fugákat is érdemes tisztára sikálni” – hívja fel a figyelmet egy fontos apróságra Jálics Petra.
Meghatározó a bejárat
A vevő a lakásba való belépéskor kapja meg az első benyomást az ingatlanról: az ajtó, a kapu, a bejáratig vezető út, valamint az előszoba tudja először elvarázsolni vagy kiábrándítani. Legyen rendben a kapu, az ajtó, legyen szellős, rendezett az előszoba, akár egy új lábtörlő vagy egy dekoratív ajtódísz is sokat segíthet.
Minél kevesebb, annál jobb
Az idegen szemlélő számára kellemesebb, ha szellős a térhatás a lakásban. Épp ezért érdemes megszüntetni a zsúfoltságot, még akkor is, ha azért szeretnénk túladni a lakáson, mert kinőtte a család. „A felesleges vagy nélkülözhető bútorokat, berendezési tárgyakat távolítsuk el az eladás idejére, akár vigyük le a pincébe vagy a garázsba. Tegyünk mindent a helyére, minél kevesebb holmi legyen elől. Az előszoba ne legyen tele cipőkkel, a konyhában ne maradjon mosatlan edény, a fürdőszobában ne kelljen a ruhaszárítót kerülgetni” – javasolja a szakértő.
Világosságot mindenhová
Főleg azokban a lakásokban fontos, hogy mindenhol világosságot teremtsünk, ahol kevesebb a természetes fény. A mennyezeti lámpákon kívül helyezzünk el a szobában több kisebb fényforrást, amelyek hangulatosabbá teszik az enteriőrt.
Személyes tárgyak helyett letisztultság
„A tapasztalatok azt mutatják, hogy a lakásba először belépő vevőjelöltek azt kedvelik, ha a lakás semleges hangulatú, leginkább egy letisztult, friss benyomást keltő szállodai szobára hasonlít. Épp ezért jobb, ha a nagyon személyes dekorációkat, például a családi fotókat, emléktárgyakat elpakoljuk” – hívja fel a figyelmet Jálics Petra. A nagyon élénk színű, feltűnő mintázatú berendezési tárgyakat, dekorációkat is jobb, ha semleges tónusúakra cseréljük a látogatás idejére. Két-három színt, és azok árnyalatait válasszuk, ennél többet ne használjunk egy-egy szobában.
Hangsúlyozzuk a szobák funkcióját!
Minden helyiség berendezése annak funkciójára utaljon. A hálószobából vigyük ki a gyerekjátékokat, a nappaliból tüntessük el a home office-hoz kapcsolódó iratokat, dossziékat. „Mindezek zavarhatják a vevőjelöltek szemét, és elterelhetik a figyelmüket a lakás pozitívumairól” – figyelmeztet a szakértő. A fürdőszoba kritikus hely, tüntessük el innen is az intim, személyes tárgyakat – helyezzünk ki viszont színben harmonizáló, vadonatúj törölközőket.
Hívogató részletek
Bár a vevőjelöltek szeretik a semleges, szállodára emlékeztető lakások látványát, mégis igénylik a hívogató hangulatot. A személyességről ne a fényképeink, személyes tárgyaink elől hagyásával gondoskodjunk, hanem semleges, mégis vendégcsalogató részletekkel. Például terítsünk meg, mintha vendégeket várnánk. Tegyünk a vázába friss virágot.
Vonzó illatok
Közvetlenül a vevőjelölt érkezése előtt szellőztessünk ki, hogy ne legyen állott a levegő. Külföldi tapasztalatok szerint vannak olyan illatok is, amelyek azonnal az otthonosság érzésével töltik el a belépőt. Ilyen például a takarítás utáni „tisztaságillat”, a kertben a frissen nyírt fű illata, a virágillat, valamint a frissen sült kenyér, a sütemény, a friss kávé és a vanília illata. Épp ezért, ha van időnk a látogatás előtt, időzítsük ekkorra a sütemény- vagy kenyérsütést. Ha megkínáljuk a finomsággal a betérőt, máris jó benyomást keltünk, az illatok pedig a legszebb emlékeket fogják tudattalanul felidézni a vevőjelöltekben.
Fotó: Adobestock