Lélek

Kiközösítik a gyerekem az iskolában, óvodában! Mit tehet a szülő és mit ne tegyen semmiképp?

Az iskolában az egyik legjobb dolog, hogy olyan társaságban van a gyerek, ahol barátai vannak, de ha nem fogadják be a többiek, kínzó lesz számára az ott töltött idő.

Látható jelek

„Az a gyerek, aki nem szívesen megy iskolába, egyre lassabban készülődik reggel, húzza az időt, hogy minél később kelljen beérnie – mondta Deliága Éva gyermekpszichológus. – Az egyébként felszabadult, cserfes kislányok és kisfiúk bezárkóznak, szorongani kezdenek, ha szóba hozzuk az iskolát. Nem mesélnek arról, mi történt velük napközben, nincsenek délutánonként közös programjai az osztálytársaival. Ezek a jelek testi formában is megjelenhetnek, reggelre minden előzmény nélkül hőemelkedésük lehet, megfájdulhat a hasuk vagy a fejük.”

Változhat a helyzet?

A gyerekek ízlése ugyanúgy változik, mint a felnőtteké. Az osztályokban is megtörténhet egyik napról a másikra, hogy akit addig kirekesztettek, másnap befogadják. Meg kell figyelni, hogy miért nem fogadták be, odafigyeléssel lehet változtatni ezen, sőt, érdekessé is lehet tenni.

Tudta?

Előfordul az is, hogy nem a társai közösítik ki maguk közül a gyereket, hanem neki vannak beilleszkedési problémái. Ebben az esetben arra kell megtanítani őt, hogy miképpen alkalmazkodjon, közeledjen, és érezze jól magát a társaival.

Mit tegyünk, ha baj van?

„Ha ezeket a jeleket látják a szülők, akkor elsőként érdemes a gyereket kérdezniük. Próbálják meg tőle megtudni, mi bántja. Ha a beszélgetés nem hoz eredményt, akkor ajánlott érdeklődni az osztályfőnökénél. Az ő észrevételei már útmutatást adnak a szülőknek, és segíteni is tud a beilleszkedésben” – mondta a szakember.

Mikor kell a szülőnek közbeavatkoznia?

Ha már minden segítség és trükk csődöt mondott, akkor meg kell vizsgálni, hogy a „helyén van-e a gyerek”. Lehet, hogy olyan iskolába íratták, amit egyáltalán nem tud megszokni, nem érzi közel magához. Ilyen esetben az a legjobb megoldás, ha a gyerek vágyaihoz, természetéhez illeszkedő iskolába íratjuk át őt.

Beilleszkedési gondok jelei:

● Nem beszél a gyerek az iskolában történtekről, nem jár sehová délutánonként.
● Egyre gyakrabban jelentkeznek rémálmai.
● A gyerek rendszeresen a dolgai nélkül jön haza, például eltűnik a tolltartója, majd a sálja, később az tornazsákja. Ez azt mutatja, hogy a zavaró helyzet miatt egyre nehezebben szedi össze a figyelmét a kicsi, de azt is jelezheti, hogy elveszik tőle ezeket a dolgokat a társai, mivel egyáltalán nem tudott beilleszkedni közéjük, így őt tartják a leginkább kihasználhatónak.

…és ha a tanár nem segít?

Amennyiben úgy látja a szülő, hogy az osztályfőnök nem segít, úgy érdemes egy olyan másik tanárral beszélnie, akit kedvel a gyerek. Ha az sem hajlandó – vagy képes – az együttműködésre, akkor a szülők vegyék saját kezükbe a dolgot. Próbálják megtudni, milyen helyzetekben kötnek belé, mikor kezdődött ez a helyzet, mi válthatta ki. A válaszokból a szülő már könnyebben kiderítheti, hogy mivel, milyen viselkedéssel könnyíthet helyzetén.

Mindenképpen ajánlott másik iskolát keresni a gyereknek, ha a tanárok viselkedése már inkább hangulatkeltő, mint nemtörődöm. Vagyis nem egyszerűen nem segítenek, hanem megjegyzéseikkel még ellene is hangolják a többieket.

Fotó: istock