Riport

„Rapper voltam, villámvadász lettem!”

Czakó Balázs a Paksi Atomerőműben dolgozott gépészként, mígnem a kezébe került egy érthetően, érdekesen megírt könyv a digitális fényképezésről. Scott Kelby kötete alaposan megváltoztatta az életét. Ma már a fényképezésből él, főleg a természetet fotózza; ahol lecsap a villám, ott kattint.
czakó balázs riport villámvadász

Azt mondják, még azok között is akadnak mogorva fotográfusok, akik óvodába járnak fényképezni. Ezt ugyan nehezen értjük, de Czakó Balázs fotós állítja, hogy így van. Őt például pontosan az egyik katonás és mosolytalan kollégája helyett hívták először: fényképezzen gyerekeket. Czakó azonban nemcsak jókedvű lett ettől a felkéréstől, hanem kíváncsi is. Hosszan törte a fejét, hogyan tehetné még barátságosabbá a fotózást. Beszerzett az alkalomra egy törpespicc kiskutyát, amely aztán annak rendje és módja szerint nála is maradt, és azóta szinte mindig vele van. Amikor egy alkalommal Izlandra ment természetfotós útra, visszatérése után Pupi napokig sértetten elkerülte.

„A fotózást könyv- ből szerettem meg”

Czakó Balázs mégis a természetet, különösen a napfelkeltét vagy naplementét, és persze a villámokat ábrázoló fényképeiről ismert. Azt mondja, rossz gyerek volt. „Csibész voltam, űrhajós vagy csillagász szerettem volna lenni, végül rapper lettem, majd Budapesten a Bánki Donát Műszaki Főiskolán végeztem. Ezt követően a Paksi Atomerőműben dolgoztam tíz évig gépészként. Az változtatta meg az életemet, amikor 2012-ben elolvastam Scott Kelby közérthetően megírt, szakmailag is pontos könyvét a digitális fotózásról, és ennek hatására vettem egy fényképezőgépet. Fura: én a fotózást a szavakon keresztül szerettem meg. A rappelés után új önkifejezési formát találtam.”

Czakó Balázs előbb vett egy kezdő fotós felszerelést, és, ahogy ő fogalmaz: elkészítette élete legrosszabb fotóit. Igencsak meglepődött, hogy a fotográfia a gyakorlatban jóval bonyolultabb, mint a szavak szintjén. Aztán lassan tisztulni kezdett a kép. Szó szerint. Egyre letisztultabb fotók születtek, némelyik az internetes világban is körbeszaladt a Földön. Balázs egyik, napfelkeltét ábrázoló képe kikerült a National Geographic internetes oldalára, körülbelül nyolc-tízmilliónyian látták.

„Elkelt a négy réteg ruha”

Balázs olykor még visszalátogat a hiphop világába rapper barátai közé, koncertfotókat, lemezborítókat készít nekik. De főképpen a természet fotózása érdekli, ezért különösen fontos számára, hogy eljutott Izlandra, sőt. Ezért az útért hagyta ott az atomerőművet, ez lendítette végképp a fotográfusok közé. „Izland fantasztikus volt. Tanulni mentem oda, hatalmas élményekkel tértem vissza. Nem volt mindegy, hogy az ottani brutális időjárási viszonyok között milyen felszereléssel dolgozunk, a hideg és a szél miatt leggyakrabban négy réteg ruhát viseltem, még a dupla kesztyű is elfért. Viszont gyönyörű képeket készíthettem sarki fényről, jégbarlangról, utóbbit a magyar National Geographic a hónap fotójának választotta.”

Czakó Balázs legszívesebben a szépségeket fotózza, de hasonlóan vonzzák a villámok különös rajzolatai, földöntúli fényei, megismételhetetlen cikcakkjai. Ismerősei néha viccesen figyelmeztetik, hogy villámvadászatra kizárólag svájcisapkában menjen, lévén annak a tetején van egy villámhárító…

„20 kilóval több, de sokkal szomorúbb”

Balázs nem bánja, hogy így alakult az élete. Gépészként 20 kilóval nehezebb, és sok oktávval szomorúbb volt. Most boldog és sikeres. Ügyesen használja a technika lehetőségeit: fényképeit nyomtatta már vászonra, műanyag lapra, fémes papírra, bögrére, pólótrikóra is.

„Nem árt, ha egy fotós kihasználja a digitális világ nyújtotta előnyöket” – mondja. Megváltozott a világ, megváltozott a fotográfia és megváltoztak a lehetőségek is. Kiállításain jókora méretű képek láthatók, a fotók alatt a felvétel készítésének pontos adatai: műszaki paraméterek, a készítés helye, ideje. Nincs titok.

De a rap világával sem szakadt meg a kapcsolata, azt mi sem bizonyítja jobban, mint az a videoklip, amelyet rapper barátai készítettek Czakó Balázs képei alapján. Az viszont biztos, hogy Paksra nem megy vissza dolgozni. Azt mondja: ez atombiztos!

Jó fotóhoz jó eszköz is kell

Czakó Balázs szerint a jó felszerelés egyáltalán nem azért kell, hogy elvégezze a munkát a fotós helyett. Hanem azért, mert egy profi fényképezőgép, egy többszázezer forintos állvány és a többi méregdrága objektív, szűrő bírja a strapát, a különleges időjárási körülményeket, ráadásul, a természet valódi részleteit, finomságait is meg lehet mutatni a segítségükkel.