Riportok

Már a hatóság szemét is szúrja a gyártók trükközése: nem drágábbak, de kisebbek a termékek

A napjainkban tapasztalható infláció egyik következménye, hogy ugyanazért az árért kevesebb mennyiséget tudunk vásárolni a boltban. Mi lehet ennek az oka? És vajon jogszerű ez a magatartást?

A jelenlegi gazdasági helyzetben szinte hétről hétre változik bizonyos termékek ára. Ha valami éppen nem lesz drágább, ott előbb-utóbb egyéb változtatást vehetünk észre: a gyártók egyik kedvelt fogása, hogy a töltőtömeget csökkentik. Vagyis, kisebb kiszerelésben kapjuk a tejfölt, üdítőt vagy akár a papírzsepit, miközben ugyanannyit fizetünk érte. Dr. Kupecki Nóra fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkárt kérdeztük a témáról.

Rejtett áremelés

„A leghatékonyabb, amit mi – hatóságként – tehetünk, hogy felhívjuk a vásárlók figyelmét erre az etikátlan piaci magatartásra. Ezzel egyrészt növelni tudjuk a fogyasztói tudatosságot, másrészt ösztönözni lehet a kereskedőket, és rajtuk keresztül a forgalmazókat, gyártókat, hogy ne éljenek vissza a vásárlók bizalmával a fentiekben bemutatott rejtett áremelési gyakorlattal” – mondja dr. Kupecki Nóra.

A jelenleg hatályos jogszabályok alapján nincs olyan kötelezettségük a cégeknek, amely szerint fel kellene hívniuk a vásárlók figyelmét arra, hogy a csomagolás hasonlít a korábbihoz, de a töltőtömeg csökkent.

„Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy a fogyasztóvédelem kollégái amellett, hogy rendszeres ellenőrzésekkel próbálják kiszűrni a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot, folyamatosan figyelemmel kísérik a hazai és nemzetközi trendeket. Jelenleg is vannak olyan előremutató gyakorlatok, amelyeket vizsgálnak. Például Franciaországban egy kiskereskedelmi lánc figyelmeztető matricákat ragaszt azokra a termékekre, amelyek mérete zsugorodott, ezáltal az egységáruk emelkedett” – mondja a szakértő.

Megszokásból vásárolunk

„Az infláció hatására az emberek visszafogják vásárlásai­kat, amit érzékelve az üzletek már nem akarják tovább emelni az egyes termékek csomagárait, hiszen okkal tartanak a kereslet további esésétől. Ezért inkább a termékek kiszereléseit csökkentve a termékek egységárát növelik meg” – magyarázza a helyettes államtitkár.

Ez a fajta trükközés egyáltalán nem tekinthető fogyasztóbarát megoldásnak, sőt! Ezzel azt a tényt igyekeznek kihasználni, hogy sok fogyasztó megszokásból vásárol.

Amit kötelező kiírni

Az egységárat mindenképpen fel kell tüntetni az árcédulán. Ennek köszönhetően tudja a fogyasztó az azonos tulajdonságú termékek árát a leginkább összehasonlítani. Ezt figyelve pedig a vásárló könnyen észreveheti a kisebb, vagy nagyobb változásokat, a vállalkozások esetleges trükközéseit.

„A termék eladási és egységárát többféleképpen és többféle módon is fel lehet tüntetni. Egy terméken, annak csomagolásán vagy a termékhez egyéb módon rögzítve kell az eladási árra és az egységárra felhívni a figyelmet, de úgy is tájékoztatást lehet adni, ha közvetlenül a termék mellett elhelyezve szerepelnek az aktuá­lis árak. Vannak kivételek, például a nem előre­csomagolt, jelenlétünkben kimért termékek (ömlesztett termékek), ezek esetében csak az egységárat kell feltüntetni” – magyarázza Dr. Kupecki Nóra.

Addig is tehát, amíg nem figyelmeztetnek a gyártók egyértelműen, érdemes résen lennünk vásárláskor, és számolnunk azzal, hogy rengeteg jól ismert csomagolásba, palackba, dobozba már nem ugyanannyi édességet, üditőt vagy szeletelt felvágottat tesznek.

Balázs Klári címlapfotózás

Gidamentés

Szofi a gólya

Csomagolásmentes üzlet

Iain Lindsay Britt nagykövet üzenete