Konyha Otthon és Kert Riport

Ezt biztosan nem tudta: minden, amit a saját márkás termékekről eddig nem mert megkérdezni

A legtöbb áruházlánc polcain találhatunk a bolt logóját viselő termékeket. Sokan nem is hinnék, hogy ezek gyakran ugyanazon a gyártósoron készülnek, mint a régóta ismert tészták, ropik, üdítőitalok.

Ragaszkodunk a megszokotthoz

Az infláció hatására már elindult az úgynevezett lefelé vásárlás, azaz az árérzékeny vevők ugyanannyi terméket vesznek, de azt már inkább az olcsóbb kategóriából válogatják össze. Ennek hatására növekedett a saját márkás holmik forgalma is.

„Nehéz elérni, hogy egy saját márkás terméket a fogyasztó ugyanolyan jó minőségűnek tartson, mint egy márkásat – magyarázza Mándó Milán, a minner.hu szakértője.

A régi, jól bevált áruk olyan szinten beépültek a fogyasztók fejébe, hogy finomabbnak, jobbnak érzik a boltok logóival ellátott daraboknál. A magas infláció és a recesszió azonban a saját márkás termékek trendjének növekedéséhez vezet, ahogyan az internetes kereskedelem is, mivel online vásárlásnál még inkább szembetűnnek az árak. Ezek is jó minőségűek lehetnek, sőt sokszor ugyanabban a gyárban készülnek.”

Ezért lehet olcsóbb

Az áruháznak nem kell marketingre költenie az adott termékekkel kapcsolatban.

Megspórolják a nagykereskedő hasznát, hiszen a gyártósorról azonnal az áruházba kerül, kihagyva egy lépcsőfokot.

Olcsóbb csomagolóanyagokat használnak.

Miért éri meg az áruháznak?

„A legjobb válasz erre a kérdésre az, hogy az értékesítési lánc rövidül le, az árrés a cégnél marad, és nem egy köztes nagykereskedőnél. Nagyobb árazási stratégiát tudnak alkalmazni, továbbá bele tudják építeni a visszatérő vásárlókat célzó marketingstratégiájukba. Utóbbira példa, hogy ezekért több pontot kapunk a hűségprogramban, vagy a nagyobb kedvezmény bevonzza a vásárlót, aki így akár több pénzt hagy ott a boltban.”

Kozmetikum: több kutatással

„A kozmetikai termékeket vizsgálva felfedezhetünk különbséget, míg élelmiszerek esetében már nehezebb ezt észrevennünk. Fontos kiemelni, hogy ott lehetnek nagyobb eltérések, ahol az áru több, mélyebb kutatást és fejlesztést igényel. Bérgyártás esetén a megrendelő (itt kiskereskedő) a legtöbb esetben előre összeállított receptúrákból választhatja ki a saját termékét, mondhatni konzerv megoldást kap a bérgyártótól. Innovációban tehát egy saját márkás termék nem mindig tud versenyezni, és a nagy márkák féltve őrzött receptúráját sem tudják felhasználni.”

Ugyanazt kapjuk

A fogyasztók már egy ideje rájöttek, hogy a saját márkás áruk többségénél magas ár-érték arányt kapnak. „Minőségben, alapanyag-felhasználásban, összetevőkben megközelítőleg ugyanahhoz jutunk hozzá, mint a nagy márkák termékei esetében – erősíti meg Mándó Milán. – Az Egyesült Államokban az emberek 89,7%-a mondta azt, hogy elsősorban azért váltott a megszokott termékekről, mert a bolti (kereskedő) márka jobb értéket kínált.”

Több évtizedes hagyomány

A bérgyártás már több évtizede jelen van a gazdaságokban, ma már nem kell gyárat felhúzni ahhoz, hogy egy terméket legyártassunk. Olyan cégekből lesz általában bérgyártó, amelyek a megmaradt kapacitást így tudják hasznosítani.

Kiemelt kép: pexels.com